-klubi |
||
CC-BY-SA-3.0 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_Logo.svg Original uploader was Airhogs777 at en.wikipedia |
CC-BY-SA-2.0 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_cat_large.png Author: Scratch |
Edellinen | Etusivu | Seuraava |
Tapahtuma
Tapahtumien avulla useat säikeet ja hahmot voivat viestiä keskenään. Tapahtuma on siis viesti yhdeltä säikeeltä toiselle säikeelle samassa hahmossa tai toisessa hahmossa. Scratchissä viestin lähettävässä palikassa lukee “lähetä …” ja vastaanottavassa palikassa “kun vastaanotan…”. Viestit voivat olla keskeyttämättä ohjelman toimintaa tai sitten vaatia ohjelmaa odottamaan, kunnes vastaus saadaan. (Malan.[1]; Nelimarkka, Vainio & Kinnunen 2011, 22–23.[2])
Tapahtumiin liittyviä koodipalikoita
Palikka, joka viestii tapahtuman näyttää tältä:
Palikka, joka vastaanottaa viestin näyttää vuorostaan tältä:
Myös käyttäjän toiminnalla voidaan viestiä tapahtumia. Esimerkiksi Scratch:in vihreä lippu viestittää tapahtumaa, että vihreää lippua on klikattu:
Uuden viestin luominen
“lähetä” -palikkaa klikkaamalla ensin pienestä mustasta kolmiosta ja sitten “uusi viesti…” pääset luomaan uuden viestin
Ensin annetaan viestille nimi
Jos esimerkiksi haluttaisiin luoda viesti, joka kertoo kun kissaa on klikattu hiirellä, lisätään kissan koodiin seuraavat palikat
Vastaavasti koiran koodiin lisätään seuraavat palikat:
Nyt, kun kissaa klikataan hiirellä, tapahtuu seuraavaa näyttämöllä:
Scratch-haasteessa 10 pääset harjoittelemaan tapahtuman käyttöä.
Lähteet
- http://cs.harvard.edu/malan/scratch/events.php “Scratch for Budding Computer Scientists: Events” ↩
- Nelimarkka, M., Vainio, N. & Kinnunen, N. 2011. Ohjelmointia Scratchin kanssa. http://linkki.cs.helsinki.fi/sites/linkki.cs.helsinki.fi/files/scratch-ohjelmointikerhomateriaali_0.pdf ↩