-klubi |
||
CC-BY-SA-3.0 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_Logo.svg Original uploader was Airhogs777 at en.wikipedia |
CC-BY-SA-2.0 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_cat_large.png Author: Scratch |
Edellinen | Etusivu | Seuraava |
Lista
Lista on työkalu, jonka avulla voi käyttää suurta määrää tietoa kerralla. Se voidaan ajatella muuttujaksi, joka sisältää muita muuttujia. Lista koostuu kohteista (muuttujista), jotka on numeroitu. Jokainen kohde voidaan noutaa sen numeron avulla. Lista-palikat löytyvät Tieto-valikosta. (Scratch Wiki[1]; Laaksonen.[2])
Listoihin liittyviä koodipalikoita
“Kauppalista” -palikka edustaa listaa. Scratch:ssä sen vasemmalla puolella on valintaruutu. Jos sen valitsee, tulee lista näkyviin Scratch:in näyttämölle.
“lisää thing kohtaan…” -palikalla voidaan pudotusvalikosta valita sijoitetaanko kohde listan alkuun, loppuun vai satunnaiseen paikkaan.
“replace item…” -palikalla voidaan pudotusvalikosta valita korvataanko lista ensimmäinen, viimeinen vai satunnainen kohde uudella kohteella.
“listan alkio…” -palikalla voidaan pudotusvalikosta valita, mitä kohdetta listalla käytetään osana koodia.
“listan pituus…” -palikalla saadaan selville, kuinka monta kohdetta listalla on.
“Kauppalista sisältää…” -palikalla voi tarkistaa sisältääkö lista tietyn kohteen.
Uuden listan luominen
Scratch:ssä mennään Tieto-välilehdelle ja valitaan “Tee lista”
Seuraavaksi annetaan listalle nimi
Lähteet
- List – Scratch Wiki. Katsottu: 5.5.2016 22:22. https://wiki.scratch.mit.edu/wiki/List ↩
- Laaksonen, A. 2009. Opasarkisto: Python 2 -ohjelmointi: Osa 5 – Listojen käsittely. Katsottu: 5.5.2016 22:26.http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=python_05 ↩