-klubi |
||
CC-BY-SA-3.0 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_Logo.svg Original uploader was Airhogs777 at en.wikipedia |
CC-BY-SA-2.0 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_cat_large.png Author: Scratch |
Etusivu | Seuraava |
Lause
Lause (statement) tarkoittaa ohjelmoinnissa toimintaohjetta tai käskyä, joka kertoo tietokoneelle, että sen pitää tehdä jotain. Scratchissä palikat, joissa lukee jokin komento, ovat lauseita, jotka esim. liikuttavat hahmoja tai muuttavat niiden ulkonäköä. Tuplaklikkaamalla palikkaa saat sen suorittamaan komennon. (Malan[1]; Nelimarkka, Vainio & Kinnunen 2011, 5. [2])
Esimerkkejä lauseista Scratchissä
Tämä palikka liikuttaa hahmoa 10 askelta (pikseliä) eteen päin (saat palikan toimimaan tuplaklikkaamalla sitä)
Tämä palikka liu’uttaa hahmoa 1 sekunnin x- ja y-koordinaattien määrittämään paikkaan
Tämä palikka saa hahmolle aikaiseksi puhekuplan, jossa lukee “Hei!” kahden sekunnin ajaksi
Tämä palikka saa hahmon vaihtamaan ulkomuotoa “Asusteet”-välilehdellä ilmenevään asusteeseen
Tämä palikka saa tietokoneen soittamaan valittua rumputehostetta valitun ajan
Tämä palikka asettaa kynälle neliössä ilmenevän värin (neliötä klikkaamalla voit vaihtaa värin viemällä hiiren halutun värin päälle ja klikkaamalla)
Tätä palikkaa klikkaamalla saat hahmon piirtämään kuvioita sen mukaan, miten ohjelmoit sen liikkumaan
Tämä palikka pysäyttää koodin etenemisen yhden sekunnin ajaksi
Tämä palikka nollaa ajastimen
Tällä palikalla voidaan yhdistää asioita. Esim. tämä palikka tuottaa “heimaailma”
Lähteet
- Malan, D. Scratch for Budding Computer Scientists: Statements http://cs.harvard.edu/malan/scratch/statements.php ↩
- Nelimarkka, M., Vainio, N. & Kinnunen, N. 2011. Ohjelmointia Scratchin kanssa. http://linkki.cs.helsinki.fi/sites/linkki.cs.helsinki.fi/files/scratch-ohjelmointikerhomateriaali_0.pdf ↩