Edellinen | Etusivu | Seuraava |
Funktio Scratch-Python
Funktio on ohjelmoinnissa eräänlainen aliohjelma, jota voidaan kutsua suorittamaan siihen ohjelmoidut tehtävät. Funktioihin voi syöttää arvoja, joita kutsutaan parametreiksi. Arvojen avulla pääsee vaikuttamaan funktion lopputulokseen. (Ohjelmointisanasto Aalto[1], Ohjelmointi- ja tietokonealan sanasto[2])
Funktion luominen Scratch-ohjelmassa
Funktio luodaan Scratch-ohjelmassa “Lisää lohkoja” -valikossa.
Pythonissa uusi funktio luodaan näin: def funktion_nimi(): |
Esimerkkinä tehdään funktio, joka tekee suorakulmia. Suorakulmaan voi antaa arvoja:
1. x- ja y-koordinaatit, jotka määrittävät, minne suorakulmio piirretään näyttämöllä.
2. Kanta ja korkeus, jotka määrittävät suorakulmion koon.
3. Väri, joka määrittää, millä värillä suorakulmio piirretään näyttämölle.
Ensiksi valitaan “Tee lohko”.
Annetaan funktiolle nimi “Suorakulmio”:
Pythonissa sama kävisi näin: def Suorakulmio(): |
Seuraavaksi klikataan “Vaihtoehdot” vieressä olevaa kolmiota, jolloin näkymä laajenee. Valitaan “Teksti”:
Kirjoitetaan tekstiksi “x”:
Seuraavaksi valitaan “Lisää numerosyöttö:” -kuvake:
Kirjoitetaan numerosyöttöön “x”:
Lisätään uusi teksti ja kirjoitetaan siihen “y”:
Lisätään uusi numerosyöttö ja kirjoitetaan siihen “y”:
Tehdään samat asiat vielä nimillä “kanta”, “korkeus” ja “väri”:
Pythonissa sama asia tehtäisiin näin: def Suorakulmio(x, y, kanta, korkeus, väri): |
Klikataan “OK”.
Seuraavaksi teemme funktiota ohjaavan koodin. Lisätään koodiin aluksi “kynä ylös” -palikka, jotta piirtäminen ei ala liian aikaisin:
Seuraavaksi laitetaan “aseta kynälle väri” -palikka ja raahataan siihen violetista “määrittele…” -palikasta sininen “väri” -parametri. Se kloonautuu automaattisesti. Tämä asettaa värin, jolla suorakulmio piirretään. Esim. “0” on punainen, “70” vihreä ja “130” punainen. Lopputulos näyttää tältä:
Seuraavaksi laitetaan “mene kohtaan x: y:” -palikka ja raahataan siihen violetista “määrittele…” -palikasta siniset “x”- ja “y” -parametrit. Tämä määrittää, mihin kohtaan suorakulmio piirretään x- ja y-koordinaateilla:
Seuraavaksi laitetaan “kynä alas” -palikka.
Seuraavaksi laitetaan “muuta x:n arvoa” -palikka ja raahataan siihen sininen “kanta” -parametri. Tämä piirtää suorakulmion kannan halutun pituiseksi.
Seuraavaksi laitetaan “odota 1 sekuntia” -palikka, jotta silmä ehtii nähdä piirtämisen eri vaiheet paremmin:
Seuraavaksi tehdään samat asiat “muuta y:n arvoa” -palikan, “korkeus” -parametrin ja “odota 1 sekuntia” -palikan kanssa:
Seuraavaksi laitetaan “muuta x:n arvoa” -palikka uudestaan, mutta tällä kertaa tehdään “kanta” parametrista negatiivinen arvo näin:
Seuraavaksi tehdään sama asia “muuta y:n arvoa” -palikalle ja “korkeus” -parametrille:
Lopuksi lisätään vielä “kynä ylös” -palikka, jotta piirtäminen päättyisi:
Uusi palikka näyttää tältä. Numeroita muuttamalla saa piirrettyä halutun kokoisia ja värisiä suorakulmioita näyttämölle:
Pythonissa se näyttäisi tältä: Suorakulmio(0, 0, 100, 70, "blue") |
Lähteet
- Sanasto — Ohjelmointi 1, kurssimateriaali. Katsottu 9.5.2016 20:25. https://greengoblin.cs.hut.fi/o1_s2014/course/yleista/sanasto.html ↩
- OHJELMOINTI JA TIETOKONEALAN SANAKIRJA. Katsottu 9.5.2016 20:28.http://www.netikka.net/herala/Sanak.html ↩