![]() |
Etusivu | Seuraava ![]() |
Python-haaste 6
Haasteena on koodata vihreä kilpikonna kävelemään näyttämön reunasta reunaan ja hyppäämään tai heittämään volttia aina 30 pikseliä liikuttuaan. Älä välitä koodista, joka on valmiiksi kirjoitettu. Kirjoita oma koodisi vihreän “KIRJOITA TÄMÄN RIVIN ALAPUOLELLE OMA KOODISI” -tekstin alapuolelle. Klikkaa ►-nappulaa.
Tämän sivun alareunassa on komentotaulukko, josta löydät tähän tehtävään sopivia komentoja.
Vihje: Tässä haasteessa kannattaa miettiä, miten järjestää ohjelman käskyt ja käskyryhmät. Animaatiossa alempana sivulla kaikki ei mene ihan kriteerien mukaisesti. Tee omasta ohjelmastasi parempi.
Tässä linkki vastaavaan haasteeseen Scratch-klubissa.
Tässä ratkaisu gif-animaationa (varmaan huomasit, että se ei ihan täytä kriteereitä -> tee parempi):
Komentotaulukko
Komento | Parametrit | Kuvaus |
---|---|---|
Turtle() | ei mitään | Luo ja palauttaa uuden turtle-hahmon |
forward() | määrä (numerona) | Liikuttaa kilpikonnaa eteen päin määrän verran |
backward() | määrä | Liikuttaa kilpikonnaa taakse päin määrän verran |
right() | kulma (asteina) | Kääntää kilpikonnaa oikealle kulman verran |
left() | kulma | Kääntää kilpikonnaa vasemmalle kulman verran |
penup() | ei mitään | Nostaa kynän ylös, jolloin kilpikonna ei piirrä viivaa liikkuessaan |
pendown() | ei mitään | Laittaa kynän alas, jolloin kilpikonna piirtää viivaa liikkuessaan |
up() | ei mitään | Sama kuin penup() |
down() | ei mitään | Sama kuin pendown() |
color() | värin nimi englanniksi | Muuttaa kilpikonnan kynän värin |
fillcolor() | värin nimi englanniksi | Täyttää värillä kilpikonnan piirtämän muodon |
heading() | ei mitään | Antaa hahmon tämän hetkisen suunnan |
position() | ei mitään | Antaa hahmon koordinaatit |
goto() | x,y | Liikuttaa kilpikonnan paikkaan x, y (koordinaatit) |
begin_fill() | ei mitään | Laittaa muistiin, mistä väritettävä muoto alkaa |
end_fill() | ei mitään | Lopettaa muodon värittämisen |
dot() | ei mitään | Tekee pisteen |
stamp() | ei mitään | Leimaa kilpikonnan kuvan näyttämölle |
shape() | muodon nimi | Muotojen nimet ovat: ‘arrow’, ‘classic’, ‘turtle’, ja ‘circle’ |
Taulukon lähde: Summary of Turtle Methods — IntroToPythonUsingTurtles