Python-haaste 2

Python-klubi_banneri_iso

turtle_vasemmalle_animation_xsmall Edellinen Etusivu  Seuraava turtle_oikealle_animation_xsmall

Python-haaste 2

Haasteena on koodata vihreä kilpikonna liikkumaan edes takaisin 10 kuvapisteen (pikselin) verran. Voit tarvita sleep() -komentoa. Älä välitä koodista, joka on valmiiksi kirjoitettu. Kirjoita oma koodisi vihreän ”KIRJOITA TÄMÄN RIVIN ALAPUOLELLE OMA KOODISI” -tekstin alapuolelle. Klikkaa ►-nappulaa.

Tämän sivun alareunassa on komentotaulukko, josta löydät tähän tehtävään sopivia komentoja.

Muista pelaajaoppimisen keinot ratkaisua pähkäillessäsi:

  • Ratkaisu voi löytyä kokeilemalla
  • Virheet opettavat
  • Apua voi etsiä online-foorumeista
  • Kaverin kanssa voi miettiä yhdessä

 

Vihje: Keksit edellisessä haasteessa, miten sait kilpikonnan liikkumaan yhdistämällä komennon kilpikonnaan. Jos käytät sleep() komentoa, mihin se kannattaisi liittää? Kokeile eri vaihtoehtoja.

Tässä linkki vastaavaan haasteeseen Scratch-klubissa.

Python-haaste 2 ratkaisu näyttää tältä gif-animaationa (riittää, että kilpikonna liikkuu kerran edes takaisin):

python-haaste-2-ratkaisu-01

Komentotaulukko

Komento Parametrit Kuvaus
Turtle() ei mitään Luo ja palauttaa uuden turtle-hahmon
forward() määrä (numerona) Liikuttaa kilpikonnaa eteen päin määrän verran
backward() määrä Liikuttaa kilpikonnaa taakse päin määrän verran
right() kulma (asteina) Kääntää kilpikonnaa oikealle kulman verran
left() kulma Kääntää kilpikonnaa vasemmalle kulman verran
penup() ei mitään Nostaa kynän ylös, jolloin kilpikonna ei piirrä viivaa liikkuessaan
pendown() ei mitään Laittaa kynän alas, jolloin kilpikonna piirtää viivaa liikkuessaan
up() ei mitään Sama kuin penup()
down() ei mitään Sama kuin pendown()
color() värin nimi englanniksi Muuttaa kilpikonnan kynän värin
fillcolor() värin nimi englanniksi Täyttää värillä kilpikonnan piirtämän muodon
heading() ei mitään Antaa hahmon tämän hetkisen suunnan
position() ei mitään Antaa hahmon koordinaatit
goto() x,y Liikuttaa kilpikonnan paikkaan x, y (koordinaatit)
begin_fill() ei mitään Laittaa muistiin, mistä väritettävä muoto alkaa
end_fill() ei mitään Lopettaa muodon värittämisen
dot() ei mitään Tekee pisteen
stamp() ei mitään Leimaa kilpikonnan kuvan näyttämölle
shape() muodon nimi Muotojen nimet ovat: ‘arrow’, ‘classic’, ‘turtle’, ja ‘circle’

Taulukon lähde: Summary of Turtle Methods — IntroToPythonUsingTurtles