Edellinen | Etusivu | Seuraava |
Python-haaste 2
Haasteena on koodata vihreä kilpikonna liikkumaan edes takaisin 10 kuvapisteen (pikselin) verran. Voit tarvita sleep()
-komentoa. Älä välitä koodista, joka on valmiiksi kirjoitettu. Kirjoita oma koodisi vihreän “KIRJOITA TÄMÄN RIVIN ALAPUOLELLE OMA KOODISI” -tekstin alapuolelle. Klikkaa ►-nappulaa.
Tämän sivun alareunassa on komentotaulukko, josta löydät tähän tehtävään sopivia komentoja.
Muista pelaajaoppimisen keinot ratkaisua pähkäillessäsi:
- Ratkaisu voi löytyä kokeilemalla
- Virheet opettavat
- Apua voi etsiä online-foorumeista
- Kaverin kanssa voi miettiä yhdessä
Vihje: Keksit edellisessä haasteessa, miten sait kilpikonnan liikkumaan yhdistämällä komennon kilpikonnaan. Jos käytät sleep()
komentoa, mihin se kannattaisi liittää? Kokeile eri vaihtoehtoja.
Tässä linkki vastaavaan haasteeseen Scratch-klubissa.
Python-haaste 2 ratkaisu näyttää tältä gif-animaationa (riittää, että kilpikonna liikkuu kerran edes takaisin):
Komentotaulukko
Komento | Parametrit | Kuvaus |
---|---|---|
Turtle() | ei mitään | Luo ja palauttaa uuden turtle-hahmon |
forward() | määrä (numerona) | Liikuttaa kilpikonnaa eteen päin määrän verran |
backward() | määrä | Liikuttaa kilpikonnaa taakse päin määrän verran |
right() | kulma (asteina) | Kääntää kilpikonnaa oikealle kulman verran |
left() | kulma | Kääntää kilpikonnaa vasemmalle kulman verran |
penup() | ei mitään | Nostaa kynän ylös, jolloin kilpikonna ei piirrä viivaa liikkuessaan |
pendown() | ei mitään | Laittaa kynän alas, jolloin kilpikonna piirtää viivaa liikkuessaan |
up() | ei mitään | Sama kuin penup() |
down() | ei mitään | Sama kuin pendown() |
color() | värin nimi englanniksi | Muuttaa kilpikonnan kynän värin |
fillcolor() | värin nimi englanniksi | Täyttää värillä kilpikonnan piirtämän muodon |
heading() | ei mitään | Antaa hahmon tämän hetkisen suunnan |
position() | ei mitään | Antaa hahmon koordinaatit |
goto() | x,y | Liikuttaa kilpikonnan paikkaan x, y (koordinaatit) |
begin_fill() | ei mitään | Laittaa muistiin, mistä väritettävä muoto alkaa |
end_fill() | ei mitään | Lopettaa muodon värittämisen |
dot() | ei mitään | Tekee pisteen |
stamp() | ei mitään | Leimaa kilpikonnan kuvan näyttämölle |
shape() | muodon nimi | Muotojen nimet ovat: ‘arrow’, ‘classic’, ‘turtle’, ja ‘circle’ |
Taulukon lähde: Summary of Turtle Methods — IntroToPythonUsingTurtles