Oppimispelit

Scratch:llä tekemiäni oppimispelejä

Tekemäni oppimispelit löytyvät scratch.mit.edu sivuilta tästä linkistä: http://scratch.mit.edu/studios/435579/ . Upotin pelit myös alle (lataaminen kestää yhteyden nopeudesta riippuen).

Lukemispeli

Tämä peli on tarkoitettu juuri lukemaan aloitteleville. Peli lähtee käyntiin vihreästä lipusta. Miehen ääni sanoo joko pitkän tai lyhyen vokaalin. Hiirellä klikataan vastaavaa vaihtoehtoa kahdesta alaspäin laskeutuvasta laatikosta. Oikeasta vastauksesta saa tähden. Väärä vastaus vie tähden. Viidellä tähdellä saa tason läpi. Peli etenee tasoittain. Pelissä on seitsemän tasoa. Musta omena vastaa tekemätöntä tasoa, vihreä tekeillä olevaa ja punainen omena tehtyä tasoa.


Vähennyslaskupeli

Peli lähtee käyntiin, kun painat vihreää lippua. Kaksi numeroa ja niitä vastaavat määrät omenoita vähennetään toisistaan. Raahaa hiirellä vähentäjää vastaava määrä omenoita mustaan laatikkoon oikealla. Alarivissä painetaan erotusta vastaavaa numeroa. Oikeasta vastauksesta tulee tähti. Viidellä tähdellä voittaa pelin. Lukualue 1-5, myös erotus samalla lukualueella.


Kellonaikapeli 2

Peli lähtee käyntiin vihreästä lipusta. Tehtävänä on tunnistaa oikea kellonaika viisareista. Sen jälkeen valitaan oikea vaihtoehto kahdesta kellonajasta ja painetaan sen päällä olevaa oranssia painiketta. Oikeasta vastauksesta saa tähden ja väärästä vastauksesta tähti lähtee pois. Viidellä tähdellä voittaa pelin.


Kellonaikapeli

Peli lähtee vihreästä lipusta käyntiin. Tunnista kellotaulusta oikea kellonaika ja valitse kahdesta vaihtoehdosta oikea vastaava kellonaika. Oikeasta vastauksesta saa tähden. Viidellä tähdellä voittaa pelin.


Yhteenlaskupeli

Peli lähtee käyntiin, kun painat vihreää lippua. Kaksi numeroa ja niitä vastaavat määrät omenoita lasketaan yhteen. Alarivissä painetaan summaa vastaavaa numeroa. Oikeasta vastauksesta tulee tähti. Viidellä tähdellä voittaa pelin. Lukualue 1-5, myös summa samalla lukualueella.


Lukumääräpeli

Peli lähtee liikkeelle vihreästä lipusta. Tehtävänä on klikata hiirellä sitä numeroa, joka vastaa omenoiden määrä. Harjoitellaan siis lukumääriä 1-5. Oikeasta vastauksesta saa tähden. Viidellä tähdellä voittaa pelin.


Pallokoloonpeli

Peli lähtee käyntiin vihreästä lipusta. Vie hiirellä pallo koloon. Kolme palloa. Yksinkertainen peli autismin kirjon oppilaita silmällä pitäen tarkoituksena hiiren tai kosketusnäytön käytön harjoittelu.


Eläimet

Aloita peli klikkaamalla vihreää lippua. Raahaa hiirellä kortti saman eläimen kuvaan ylärivillä. Pelissä on yhteensä kaksitoista eläinkorttia raahattavaksi. Korttia hiirellä klikatessa kuulee eläimen nimen suomeksi. Kun kortti menee oikean vastaavan eläimen kuvan päälle, kuulee saman eläimen äänen tai ääniefektin.


Aakkosjärjestyspeli

Aloita klikkaamalla vihreää lippua. Vie aakkoset hiirellä raahaamalla oikeaan järjestykseen numeroiden päälle.


Sanaluokka-akvaario

Hiirellä klikkaamalla valitaan pyydettyyn sanaluokkaan kuuluvat sanakalat. Aloita klikkaamalla vihreätä lippua.