Edellinen | Etusivu | Seuraava |
Muuttuja Scratch-Python
Muuttujat (Variables) ovat ohjelmoinnissa varastointipaikkoja jollekin arvolle tietokoneen muistissa. Scratchissä muuttujat ovat pitkänomaisen soikion muotoisia palikoita, jotka pitää itse nimetä. Muutujalle pitää antaa yksilöllinen nimi, jotta tietokone tietää, mistä nimellä merkitty arvo löytyy tietokoneen muistista. Muutujan arvo voi nimensä mukaisesti muuttua ohjelman aikana. (Malan[1]; Nelimarkka, Vainio & Kinnunen, 12–13.[2])
Muuttujiin liittyviä koodipalikoita
“Pisteet” -palikka edustaa muuttujaa. Scratch:ssä sen vasemmalla puolella on valintaruutu. Jos sen valitsee, tulee muuttuja näkyviin Scratch:in näyttämölle.
Pythonissa muuttuja luodaan näin: pisteet = 0 |
“aseta pisteet arvoon” -palikalla voidaan pisteet asettaa haluttuun arvoon. Esim. pelin alussa ne voi asettaa arvoon 0.
“piilota muuttuja” -palikalla saa muuttujan piiloon näyttämöltä ja “näytä muuttuja” -palikalla sen saa vastaavasti näkyviin. Esim. jos haluaa pisteet näkyviin vasta pelin loputtua, onnistuu se näillä palikoilla.
Uuden muuttujan luominen
Scratch:ssä mennään Tieto-välilehdelle ja valitaan “Tee muuttuja”
Seuraavaksi annetaan muuttujalle nimi (kannattaa valita muuttujaa hyvin kuvaava nimi)
Python-haasteessa 7 pääset harjoittelemaan muuttujan käyttöä ohjelmoinnissa.
Lähteet
- Malan, D. Scratch for Budding Computer Scientists: Variables http://cs.harvard.edu/malan/scratch/variables.php ↩
- Nelimarkka, M., Vainio, N. & Kinnunen, N. 2011. Ohjelmointia Scratchin kanssa. http://linkki.cs.helsinki.fi/sites/linkki.cs.helsinki.fi/files/scratch-ohjelmointikerhomateriaali_0.pdf ↩