Muuttuja Scratch-Python

Python-klubi_banneri_iso

turtle_vasemmalle_animation_xsmall Edellinen Etusivu  Seuraava turtle_oikealle_animation_xsmall

Muuttuja Scratch-Python

Muuttujat (Variables) ovat ohjelmoinnissa varastointipaikkoja jollekin arvolle tietokoneen muistissa. Scratchissä muuttujat ovat pitkänomaisen soikion muotoisia palikoita, jotka pitää itse nimetä. Muutujalle pitää antaa yksilöllinen nimi, jotta tietokone tietää, mistä nimellä merkitty arvo löytyy tietokoneen muistista. Muutujan arvo voi nimensä mukaisesti muuttua ohjelman aikana. (Malan[1]; Nelimarkka, Vainio & Kinnunen, 12–13.[2])

Muuttujiin liittyviä koodipalikoita

”Pisteet” -palikka edustaa muuttujaa. Scratch:ssä sen vasemmalla puolella on valintaruutu. Jos sen valitsee, tulee muuttuja näkyviin Scratch:in näyttämölle.

pisteet.png Pythonissa muuttuja luodaan näin: pisteet = 0

”aseta pisteet arvoon” -palikalla voidaan pisteet asettaa haluttuun arvoon. Esim. pelin alussa ne voi asettaa arvoon 0.

aseta_pisteet_arvoon.png

 

<
”muuta muuttujan pisteet arvoa” -palikalla voidaan pisteitä muuttaa halutussa muuttujassa haluttu määrä. Näin esim. pelissä saadaan aikaan pisteiden lisääntyminen tai väheneminen riippuen siitä, miten pelaaja onnistuu

muuta_muuttujan_pisteet_arvoa.png Pythonissa muuttujan pisteet arvoa kasvatetaan yhdellä näin: pisteet += 1

 

”piilota muuttuja” -palikalla saa muuttujan piiloon näyttämöltä ja ”näytä muuttuja” -palikalla sen saa vastaavasti näkyviin. Esim. jos haluaa pisteet näkyviin vasta pelin loputtua, onnistuu se näillä palikoilla.

piilota_muuttuja.png

 

nayta_muuttuja.png

Uuden muuttujan luominen

Scratch:ssä mennään Tieto-välilehdelle ja valitaan ”Tee muuttuja”

valitaan_tieto_muuttuja.png

Seuraavaksi annetaan muuttujalle nimi (kannattaa valita muuttujaa hyvin kuvaava nimi)

annetaan_muuttujalle_nimi.png

Kun painetaan OK, ilmestyy Muuttujiin uusia palikoita

muuttujiin_uusia_palikoita.png


Python-haasteessa 7 pääset harjoittelemaan muuttujan käyttöä ohjelmoinnissa.

Lähteet


  1. Malan, D. Scratch for Budding Computer Scientists: Variables http://cs.harvard.edu/malan/scratch/variables.php  ↩
  2. Nelimarkka, M., Vainio, N. & Kinnunen, N. 2011. Ohjelmointia Scratchin kanssa. http://linkki.cs.helsinki.fi/sites/linkki.cs.helsinki.fi/files/scratch-ohjelmointikerhomateriaali_0.pdf  ↩