Etusivu | Seuraava |
Lause Scratch-Python
Lause (statement) tarkoittaa ohjelmoinnissa toimintaohjetta tai käskyä, joka kertoo tietokoneelle, että sen pitää tehdä jotain. Scratchissä palikat, joissa lukee jokin komento, ovat lauseita, jotka esim. liikuttavat hahmoja tai muuttavat niiden ulkonäköä. Tuplaklikkaamalla palikkaa saat sen suorittamaan komennon. (Malan[1]; Nelimarkka, Vainio & Kinnunen 2011, 5. [2])
Esimerkkejä lauseista Scratchissä ja Pythonissa
Tämä palikka liikuttaa hahmoa 10 askelta (pikseliä) eteen päin (saat palikan toimimaan tuplaklikkaamalla sitä)
Pythonissa vastaava komento olisi: forward(10) |
Tämä palikka vie hahmon x- ja y-koordinaattien määrittämään paikkaan
Pythonissa vastaava komento olisi: goto(0, 0) |
Tämä palikka saa hahmolle aikaiseksi puhekuplan, jossa lukee “Hei!” kahden sekunnin ajaksi
Pythonissa vastaava komento olisi: write("Hei!) |
Tämä palikka asettaa kynälle neliössä ilmenevän värin (neliötä klikkaamalla voit vaihtaa värin viemällä hiiren halutun värin päälle ja klikkaamalla)
Pythonissa vastaava komento olisi: color("black") |
Tätä palikkaa klikkaamalla saat hahmon piirtämään kuvioita sen mukaan, miten ohjelmoit sen liikkumaan
Pythonissa vastaava komento olisi: pendown() |
Python-haasteissa 1 ja 2 pääset harjoittelemaan lauseiden käyttöä Python-ohjelmoinnissa.
Lähteet
- Malan, D. Scratch for Budding Computer Scientists: Statements http://cs.harvard.edu/malan/scratch/statements.php ↩
- Nelimarkka, M., Vainio, N. & Kinnunen, N. 2011. Ohjelmointia Scratchin kanssa. http://linkki.cs.helsinki.fi/sites/linkki.cs.helsinki.fi/files/scratch-ohjelmointikerhomateriaali_0.pdf ↩