Lause Scratch-Python

Python-klubi_banneri_iso

Etusivu  Seuraava turtle_oikealle_animation_xsmall

Lause Scratch-Python

Lause (statement) tarkoittaa ohjelmoinnissa toimintaohjetta tai käskyä, joka kertoo tietokoneelle, että sen pitää tehdä jotain. Scratchissä palikat, joissa lukee jokin komento, ovat lauseita, jotka esim. liikuttavat hahmoja tai muuttavat niiden ulkonäköä. Tuplaklikkaamalla palikkaa saat sen suorittamaan komennon. (Malan[1]; Nelimarkka, Vainio & Kinnunen 2011, 5. [2])

Esimerkkejä lauseista Scratchissä ja Pythonissa

Tämä palikka liikuttaa hahmoa 10 askelta (pikseliä) eteen päin (saat palikan toimimaan tuplaklikkaamalla sitä)

liiku_10_askelta.png Pythonissa vastaava komento olisi: forward(10)

Tämä palikka vie hahmon x- ja y-koordinaattien määrittämään paikkaan

mene_kohtaan Pythonissa vastaava komento olisi: goto(0, 0)

Tämä palikka saa hahmolle aikaiseksi puhekuplan, jossa lukee ”Hei!” kahden sekunnin ajaksi

sano_Hei.png Pythonissa vastaava komento olisi: write("Hei!)

Tämä palikka asettaa kynälle neliössä ilmenevän värin (neliötä klikkaamalla voit vaihtaa värin viemällä hiiren halutun värin päälle ja klikkaamalla)

aseta_kynalle_vari.png Pythonissa vastaava komento olisi: color("black")

Tätä palikkaa klikkaamalla saat hahmon piirtämään kuvioita sen mukaan, miten ohjelmoit sen liikkumaan

kyna_alas.png Pythonissa vastaava komento olisi: pendown()

Python-haasteissa 1 ja 2 pääset harjoittelemaan lauseiden käyttöä Python-ohjelmoinnissa.

Lähteet


  1. Malan, D. Scratch for Budding Computer Scientists: Statements http://cs.harvard.edu/malan/scratch/statements.php  ↩
  2. Nelimarkka, M., Vainio, N. & Kinnunen, N. 2011. Ohjelmointia Scratchin kanssa. http://linkki.cs.helsinki.fi/sites/linkki.cs.helsinki.fi/files/scratch-ohjelmointikerhomateriaali_0.pdf  ↩