Kertolaskupeli vaiheittain

500px-Scratch_Logo.svg

-klubi

scratch_logo
CC-BY-SA-3.0  https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_Logo.svg
Original uploader was Airhogs777 at en.wikipedia
CC-BY-SA-2.0 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Scratch_cat_large.png Author: Scratch

Kertolaskupelin pohja löytyy http://scratch.mit.edu -sivustolta tästä linkistä http://scratch.mit.edu/projects/29530748/

  • Teemme yksinkertaisen kertolaskupelin vaiheittain. 
  • Vaiheita on 20
  • Ohje on tehty Scratch:in versiolle 1.4. Uudemmissa versioissa alueet ovat vähän eri järjestyksessä ja valikot ovat vähän muuttuneet. Ohjekuvan alle on laitettu ”Huom!” ja huomautus uudesta valikkonimestä tai muusta huomioitavasta asiasta.

 


Vaihe 1

Kertolaskupeli_02-_Scratch

Vaihe 2

Kertolaskupeli_03-_Scratch

 

Huom! Scratch:in selainversiossa ”Muuttujat” -valikko on nimeltään ”Tieto”. ”Uusi muuttuja”:n tilalla on ”Tee muuttuja”.

Vaihe 3

Kertolaskupeli_04-_Scratch


Vaihe 4

Kertolaskupeli_05-_Scratch

Vaihe 5

Kertolaskupeli_06-_Scratch

Vaihe 6

Kertolaskupeli_07-_Scratch

Vaihe 7

Kertolaskupeli_08-_Scratch

Vaihe 8

Kertolaskupeli_09-_Scratch


Vaihe 9

Kertolaskupeli_10-_Scratch

Vaihe 10

Kertolaskupeli_11-_Scratch


Vaihe 11

Kertolaskupeli_12-_Scratch


Vaihe 12

Kertolaskupeli_13-_Scratch

Vaihe 13

 Kertolaskupeli_14-_Scratch

Vaihe 14

Kertolaskupeli_15-_Scratch

Vaihe 15

Kertolaskupeli_16-_Scratch

 

Huom! Scratch:in selainversiossa on ”muuta …:tä 1 askelta” sijaan”muuta muuttujan… arvoa…”

Vaihe 16

Kertolaskupeli_17-_Scratch

Vaihe 17

Kertolaskupeli_18-_Scratch


Vaihe 18

 Kertolaskupeli_19-_Scratch

Vaihe 19

Kertolaskupeli_20-_Scratch

 

Huom! Scratch:in selainversiossa on ”Tapahtumat” -niminen valikko, josta tämä koodi löytyy

Vaihe 20

Kertolaskupeli_21-_Scratch
Huom! Voit raahata ”Pisteet” -muuttujan näyttämöllä haluamaasi paikkaan.

 

Hienoa! Sait pelin valmiiksi! 

Seuraavaksi voit tehdä:

  • Lisää peliin ääniefektejä, esim. oikeaan ja väärään vastaukseen sekä voittoon
  • Laita kissa reagoimaan liike- tai muilla efekteillä vastauksiin
  • Voit muuttaa pistelaskua niin, että väärästä vastauksesta pistemäärä vähenee kuitenkin niin, ettei se mene negatiiviseksi
  • Voit laittaa kissan ilmoittamaan lopuksi oikeiden ja väärien vastausten määrän
  • Voit laittaa kissan kertomaan oikean vastauksen väärän vastauksen jälkeen tyyliin: ”Kertoja” kertaa ”Kerrottava” on ”Tulo”
  • Voit vaihtaa taustan, hahmon ja lisätä hahmoja
  • jne. Scratch:in hienouksia on mahdollisuus remiksata tehtyjä projekteja
  • Tai sitten voit aloittaa tekemään täysin omaa peliäsi
  • Voit jakaa pelisi muitten kanssa Scratch:in sivustolla
  • Olen jo jakanut tämän pelin Scratch:in sivustolla. Voit lähteä remiksaamaan myös tältä pohjalta